'The Other Way of Seeing' -the exhibitions

the Other Way of Seeing banner
The exhibition took place in various locations Rotterdam (the Netherlands), Antwerp and Louvain (Belgium), Herning (Denmark) and Stockholm (Sweden) during 1993 and 1994.

'The Other Way of Seeing', exhibition on the Indian way of visualizing in photography:

“Indian photographers, (not Europeans in India) picked up the camera and adapted its use -bent its will- to their conception of life.“
“Usually filled with several pockets of interest across a flattened picture field, a painting’s rhythm does not necessarily lead to a single dominating subject as in a Western visual representation. Everything in the picture field happens at once and in a idealized space over a timeless eternity.”
“Until now, we have been so culturally rootbound that we have generally considered European or Western images as the ‘standard’ for all photographic imagery.”
Judith Mara Gutman: “Through Indian Eyes”

“It has become evident in Indian photography that it is possible to embrace the expressiveness of one’s own culture and at the same time acknowledge the socio-cultural ideas brought in from the West. The adaptation of this medium from a purely Western to an Indian sensibility has resulted in shaping unusual expressions and has allowed for unique statements “ Vasant Nayak “India, seen through Indian eyes appears to be quite different to what we see with our prejudice and imagination. Here a camera is not a weapon as is often in our case, but much more an aid in developing a different point of view.”
“The culture dialogue starts with hearing and seeing, understanding and communication and not with overtaking and development. Photographs can be an aid on the way to encountering discovery.”
Al IMFELD: 'The Endless Wheel'

“These photographs capture facets of Indian life that are rarely perceived, they portray the quintessential India hidden behind tumultuous impressions that are familiar and yet unknown”.
Sarya DOSHI in 'Pratibimba'

“The challenge is in the Indianness of the situation which expresses faith, belief and represents culture, tradition through tangible forms, symbols, colors and intangible ‘vibrations’.”
Rajesh VORA

1.venue: Museum voor Volkenkunde, Rotterdam (the Netherlands)

COLOFON:

NCO (Nationale Commissie voorlichting en bewustwording Ontwikkelingssamenwerking) main sponsor
Amsterdam (The Netherlands)

The Neth.-India Association co-organisation
Berkel en Rodenrijs (The Netherlands)
Eric van Casteren graphic designer / exhibition designer
Den Haag (The Netherlands)
Intercolor bv professional laboratory
Eindhoven (The Netherlands)
Kodak Nederland bv co-sponsor
Odijk (The Netherlands)
Museum voor Volkenkunde (first exhibition location)
Rotterdam (The Netherlands)
NCPA-CPA archives co-ordinator photography in India
Bombay (India)
TATA Industries ltd. sponsor
Yeshwant Chaudhary design consultant
Kumar Sangram Singh collection old photography
Jaipur (India)
Tim Besserer collection 'The Endless Wheel'
Rheinheim (Germany)
Vasant Nayak photography & consultant
Foxridge (U.S.A.)

Robert Schilder idea and realisation (The Netherlands)

The Other Way of Seeing, Museum voor Volkenkunde, Rotterdam,the Netherlands
The Other Way of Seeing, Museum voor Volkenkunde, Rotterdam,the Netherlands
The Other Way of Seeing, Museum voor Volkenkunde, Rotterdam,the Netherlands
The Other Way of Seeing, Museum voor Volkenkunde, Rotterdam,the Netherlands



2.venue: Exhibition in Galerie 24, Leeuwenstraat in Antwerp.


This gallery was an initiative of Circle-24, a worldwide foundation of professionals who kept each other informed about trends and developments.
"De Andere manier van Zien"

Een tentoonstelling van het werk van Indiase fotografen, die duidelijk maakt dat hun fotografische manier van zien anders is als van westerse fotografen.

Door historische, geografische en religieuze invloeden is de traditionele manier van visualiseren in India verschillend. Deze unieke tentoonstelling is tot stand gekomen door een keuze te maken uit verzamelingen en archieven van oude en hedendaagse, belangrijke indiase fotografie. Ook is jong en nog onbekend talent uitgenodigd deel te nemen. De meeste fotoƕs zijn nog niet eerder buiten India te zien geweest. De tentoonstelling was voor het eerst te zien in het Museum voor Volkenkunde in Rotterdam (Nov.13-febr 1993) en zal na Galerie 24 in Antwerpen ( Mei t/m 14 Juni 1993) nog te zien zijn in Engeland U.S.A., Japan en in India

Fotografie werd in India het eerst beoefend door de portretschilders aan de hoven van de maharadja's. Dit heeft mede geleid tot de 'statige' manier van portretteren en vooral het inschilderen van de foto's. Ook de veelheid aan informatie in een enkel beeld, het gebruik van een belangrijke horizontaal en de afwezigheid van perspectief in de beeld-opbouw is vaak nog zichtbaar in de hedendaagse fotografie, die zeer verhalend is en gebruik maakt van tekens en symbolen onbekend in het westen.

Deze traditionele manier van beeldopbouw en beeldend zien raakt in India steeds meer op de achtergrond en versmelt zich met allerlei invloeden van buitenaf. De tentoonstelling zal dit nog vastleggen en bewaren. Bovendien ontstaat een completer inzicht in de historie van de fotografie.

Tentoonstelling "De Andere Manier van Zien"
Van 1 mei tot 14 juni 1993, (woensdag tot en met zaterdag 12.00-18.00 )
Galerie 24, Leeuwenstraat 6, 2000 Antwerpen



3. venue: University of Louvain (Belgium)

28/9 - 14/10 1993 ''  125 jaar Indiase fotografie, faculteit der Letteren, Univ. Leuven



4. venue: Denmark's Foto Museum, Herning, Denmark

date: 29.09.1993 - 14.10.1993


5. TRAPPAN, (Sweden)

(as part of the 'Photographyv for Sale exhibition of Circle-24)